Refleksioner fra sidste netværksmøde

Der var desværre en del afbud til dette sidste møde. Vi havde på trods et rigtig godt møde med gode diskussioner. På vores sidste netværksmøde d. 4 marts havde vi følgende dagsorden:

  1. kort nyt fra skolerne.
  2. gennemgang af SkoleTube programmer med særlig fokus på SceenCast.
  3. vi ser på app’en Writreader.
  4. skriveskabloner er stadig et godt redskab til specialundervisningen.
  5. Evaluering af netværk

Screencast på SkoleTube

Skærmbillede 2013-03-18 kl. 19.16.57

Screencast er en skærmoptager som kan bruges i mange sammenhænge. Som lærer kan du hurtigt og let give en instruktion til eleverne. Den har den fordel at instruktionen kan gentages i det uendelige. Elever i læse vanskeligheder, kan lytte og se vejledningen.Skærmoptagelser kan også bruges af eleverne, der fx vil vise og fortælle hvad de har lært og hvad de arbejder med. Igen en rigtig god mulighed for elever i læse- skrive vanskeligheder.

Skærmoptagelsen gøre det muligt for læreren at få et bedre indblik i elevens forståelse, samtidig med at eleven jo også får bearbejdet sin forståelse og trænet sin evne til at gøre sig forståelig.

Writereader
Skærmbillede 2013-03-18 kl. 18.53.41
På vores netværksmøde brugt vi tid på app’en Writereader. Denne app er et nyt videnskabeligt læringsværktøj, der kan lære børn i børnehaven, skolen og hjemmet at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter. Den er for børn i alderen 4-10 år tager afsæt i tankerne om ”at skrive sig til læsning” og ”opdagende skrivning”, hvor barnet med udgangspunkt i sit aktuelle skriftsprogsniveau skaber en tekst til et billede taget med iPad’en. Barnet fortæller, hvad han eller hun har skrevet til en voksen, som nedenunder skriver historien med konventionel stavning. Børnenes tekst kan desuden printes til hæfter, sendes som pdf via mail og deles på Facebook.

Writereader har en meget fin introduktion på denne side – http://writereader.com/da

Her kan denne korte og præcise beskrivelse af Writereader findes:

”Skriv og Læs er en iPad-app, som på en kreativ og meningsfuld måde kan lære børn at læse gennem skrivning. Skriv og Læs bygger på forskning, der viser, at man med fordel kan lade børn starte med at skrive, når de skal lære at læse.”

Bag denne app står 3 iværksætter, de har haft tre forskere, som har fulgt og bistået udviklingsprocessen.

” App’en tager afsæt i tankerne om ”at skrive sig til læsning” og ”opdagende skrivning”, hvor barnet med udgangspunkt i sit aktuelle skriftsprogsniveau skaber en tekst til et billede taget med iPad’en. Barnet fortæller, hvad han/hun har skrevet til en voksen, som nedenunder skriver historien med konventionel stavning. Når barnet sammenligner sin egen skrivning med den voksnes skrivning opfanges løbende stavemåder af hyppigt anvendte ord samt væsentlige nuancer og elementer i skriftsproget. Erfaringer som barnet tager med sig og kan bruge fremadrettet. App’en kan også bruges af yngre børn, som kan benytte den indlagte optagefunktion til at fortælle deres historie, som en voksen så efterfølgende skriftliggør.”

Vores vurdering af Writereader er:

  • Den virker gennemtestet og professionel.
  • Den er meget let at overskue, dvs. tydelige symboler der let aflæses.
  • Brugen af det kamera funktionen er supper god, stærkt motiverende for børn.
  • Lydoptager funger perfekt og er et godt redskab i forhold til meget svage elever.
  • Den er set i forhold til undervisning meget voksen krævene, da en voksen skal oversætte børnestavning.
  • Det kan undre os en smule, at når et barn trykke på et bogstav gengiver den bogstavs navnet og ikke bogstavs lyden.
  • En udvikling set i forhold til skole verdenen kan en udgave 2 være en fordel. En der er beregnet til lidt ældre elever der er et stykke længere i deres læse – skrive udvikling.
  • Det er ikke så let at læse hinandens bøger, måske kunne iBogen indtænkes.

Skærmbillede 2013-03-18 kl. 18.53.31Denne app er et skridt i den rigtige retning, væk fra app´s hvor det handler om at komme i næste bane eller samle point. Her er et værkstøj der kan ind tænkes i undervisningen i et utal af sammenhænge.

Skabeloner

Vi talte om værdien af gode skriveskabeloner set i forhold til specialundervisningselever. Birgitte Vassard fra Hadsten skole præsenterede flere rigtig gode skabeloner. Bl.a. viste hun skabeloner der passer til træning af CD-ord. Dette kunne være relevant for rigtig mange af de elever der er afhængig af daglig brug af CD-ord.

Vi blev enige om at det ville være rigtig godt hvis vi i Favrkov havde en fælles database med adgang til skriveskabeloner. Vi vil arbejde på at få sådan en database opbygget. Et rigtig godt eksempel på dette er Magit Gades hjemmeside.

Skærmbillede 2013-03-18 kl. 18.53.01

Skærmbillede 2013-03-18 kl. 18.53.16

Skriv et svar