De første tanker om fagligt netværk for dansk i overbygningen.

Jakob BinderupSå er vi i gang. Klokken er 13:54 og vi har siddet på Rønbækskolen i snart 5 timer og 30 minutter (plus/minus). Vi har lyttet, vi har diskuteret, vi har reflekteret og argumenteret over forskellige temaer, problemstillinger og visioner. Vores præmis: vi skal være bedre til at medtænke IT i undervisningen som facilitator for læring frem for tankeløs repetition af opgaver, som lige så let (eller måske lettere) kunne laves på papir.

Jeg skal sige med det samme, jeg er langt fra ekspert på området. Jeg har masser af idéer og tanker, men den helt store grundplan og det brede overblik ligger stadig indhyllet i tåge. En tåge, som gerne skal spredes gennem endnu mere dialog og samtale, endnu mere diskussion og refleksion.

Mit navn er Jakob Hvidkjær Binderup, jeg er lærer på Skovvangskolen i Hammel og har været uddannet i to år. Men før læreruddannelsen har jeg gennem alle mine aktiviteter haft en stor interesse for computer og IT og hvordan man kan bruge det til andet end bare spil og underholdning. De sidste to år har jeg undervist i dansk og engelsk, og det fortsætter jeg med næste år, nu i 10. klasse.

Men tilbage til det, der er vigtigt. Vores præmis er, som nævnt, at dygtiggøre os på IT-området med henblik på, mere kritisk, at inddrage IT i den faglige undervisning. Det er en kæmpe opgave af flere forskellige årsager.

 

Den tekniske udfordring. Det er ingen hemmelighed, at IT kræver udstyr og udstyr koster kroner. Der er også stor forskel på, hvor mange kroner hver enkelt skole vælger at tilføre indkøb af udstyr. På nogle skoler har man adgang til én maskine per to elever. På andre kæmper man en indædt kamp med kollegerne for bare at få dækket et minimumsbehov af adgang.

Der er ingen tvivl om, at hvis man skal vente en halv time før computerne er startet op og er køreklare, så mister man gejsten og formålet med at inddrage IT forsvinder bag frustrationer og tekniske forhindringer. Men det er en meget bred og almen udfordring.

 

Den faglige udfordring derimod. Den faglige udfordring er langt mere ukonkret og medmindre det helt eksplicit og ordret er formuleret i fagets formål må man, som lærer, selv ind og tolke i formuleringen. Der mødes man af endnu en udfordring på et mere personligt og professionelt plan, der handler om hvor dygtig man selv er til at bruge IT. Det handler om hvor god man er til at tænke kreativt og tvinge IT ind i en tradition, som hidtil har benyttet andre og helt anderledes redskaber.

 

Det er her vi står nu. Med det faglige netværk er målet altså at vi prøver os frem og tænker kreativt. At vi diskuterer muligheder og begrænsninger og tænker dem ind i en praktisk sammenhæng og i den virkelighed vi hver især selv indgår i.

Det er spændende og en stor opgave og jeg glæder mig meget til at komme i gang med det. Sammen med det første blogindlæg vedhæfter jeg en Prezi – en præsentation a la PowerPoint, som er tilgængelig via skoletube. Den tænker jeg skal danne grundlag for min første præsentation til vores første netværksmøde. Derudover vil jeg gerne opfordre jer til at medbringe en kort præsentation af jer selv og hvilken erfaring I har med faget og IT.

5 tanker om "De første tanker om fagligt netværk for dansk i overbygningen."

  1. hej Jacob
    Du skriver i dit indlæg, at det kan være svært, at være konkret, men danske fro de ældste elever er reelt det fag, hvor it tydeligst er beskrevt i den faglige sammenhæng. Kan du ikke nævne 2 meget konkrete eksempler på, hvordan fælles mål beskriver konkrete forventninger til at indrage it?
    Vh
    John Klesner

    • Hej Jon

      Jo, selvfølgelig kan jeg nævne et par meget konkrete eksempler på hvordan Fælles Mål foreslår et samarbejde mellem faget og IT.

      Et klassisk eksempel er fra kategorien ‘Det skrevne sprog – skrive’, hvor der bl.a. står: “Anvende computeren som redskab og bruge informationsteknologi hensigtsmæssigt som kommunikationsmiddel og i forskellige skriveforløb.”
      En måde man kan se dette punkt i en konkret årsplan er f.eks. ved at lave et blogforløb. Det kunne være gennem en side, som denne (altså i WordPress-format) eller andre blogs (der findes jo et hav af gratis blogs til både private og/eller institutionsbrug). Det kunne også være ved at bruge en side som movellas og lave et skriveforløb med noveller, essays eller andre litterære genrer.

      Et andet meget konkret og tydeligt eksempel kunne være fra ‘Sprog, litteratur og kommunikation’ hvor der står: “Anvende informationsteknologi og elektroniske mediers muligheder bevidst og hensigtsmæssigt.”
      Her er det oplagt at tænke i f.eks. avisproduktion, hjemmesider, podcasts, videologs, go-animate mm. Mulighederne er mange og et sådant arbejde behøver ikke udelukkende at dreje sig om produktionsdelen, men kan føre til analyse, yderligere produktion, analyse osv.

      Et tredje punkt er f.eks. ‘Det skrevne sprog – læse’, hvor der står: Forholde sig analytisk og reflekteret til tekster og andre udtryk fra forskelligartede medier.
      Her kunne man tage udgangspunkt i elevernes egen begrebsverden med computerspilsanalyse, hvor man ser på bl.a. genretræk, rammefortælling/forhistorie, plot, forløb, grafik, perspektiv, lyd, figurer/karakterer og meget mere. Altså analysere et computerspil lidt ligesom man analyserer tekster.

      Det er blot nogle enkelte konkrete eksempler på at se IT ind i Fælles Mål for faget dansk i udskolingen.

      Mvh
      Jakob Binderup

  2. Hej Jakob
    Det ser spændende ud. Jeg tænkte på, om vi også kan snakke om de digitale undervisningsmidler, som vi har prøveabonnement på? Jeg tænker især på Ilitt fra Alinea og Dansk.gyldendal.dk – de er begge store og flotte, men hvordan bruger de egentlig IT (ud over at være digitale). Jeg har kun kigget kort på dem, men synes umiddeltbart de er meget traditionelt opbygget og havde forventet (håbet) på noget mere. vh. Lene (Hadbjerg Skole)

    • Hej Lene

      Det var da en god idé, det vil jeg få kigget på inden vores første møde og se om jeg kan stille det op, så vi kan bruge det til noget fornuftigt!
      Tak for dit input! Mvh Jakob

Skriv et svar